Kalendarium

Piątek, 2024-05-10

Imieniny: Antoniny, Izydory

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 478867
  • Do końca roku: 235 dni
  • Do wakacji: 42 dni

Kartka z kalendarza

PROGRAM – ERASMUS +

 TYP DZIAŁANIA – WSPÓŁPRACA PARTNERSKA  W EDUKACJI  / KA220- SCH/

 NAZWA PROJEKTU -  ‘Upcycling as a way to generate less waste and create value –added  products in a creative way’

‘Upcykling jako sposób na generowanie mniejszej ilości odpadów i tworzenie wartościowych produktów w kreatywny sposób’

           Jednym z podstawowych  zadań, które należy podjąć w celu ochrony środowiska jest redukcja odpadów i śmieci. Aby zapobiec nadmiernej produkcji śmieci, można zastosować upcykling. Przekształcając i wykorzystując produkty i materiały już używane , możemy stworzyć nowe, w pełni wartościowe przedmioty, często o wyższej wartości niż produkty z których powstały.

Ważnym zadaniem szkoły jest wskazanie uczniom sposobu i możliwości stworzenia nowych, ciekawych przedmiotów i produktów z odpadów lub niepotrzebnych już materiałów. Zadaniem szkoły i nauczycieli jest pobudzenie wśród uczniów/ rodziców, środowiska lokalnego, organów władzy/ świadomości  indywidualnej odpowiedzialności  za ochronę środowiska. Wszyscy powinni zdawać sobie sprawę, że nawet najmniejsze działania na gruncie lokalnym mają wpływ na globalną ochronę klimatu i środowiska naturalnego. Należy więc podejmować różne działania w kierunku szeroko pojętej ekologii, a jednym z działań jest realizacja projektu unijnego ‘ Upcykling’.

Ten projekt pomoże pobudzić wśród uczniów szacunek  do środowiska naturalnego. Będzie rozwijał  umiejętność kreatywnego i  innowacyjnego myślenia oraz  nauczy uczestników współpracy  w grupie.

            CELE PROJEKTU -

- zwiększenie świadomości uczniów na temat zmian środowiskowych i klimatycznych

- rozwój innowacyjnych praktyk i działań uczniów, aby stać się ‘agentami ekologii’, którzy promują pozytywne zmiany w środowisku, używając mniej zasobów naturalnych, redukując produkcję odpadów i kompensowanie emisji śladu węglowego

-rozwój kompetencji nauczycieli, uczniów, środowiska lokalnego w zakresie zrównoważonego rozwoju

-pobudzanie  kreatywności i  przedsiębiorczości oraz wykorzystanie nauczania interdyscyplinarnego, nacisk na rozwój STEAM / połączenie różnych obszarów edukacji – nauki przedmiotów przyrodniczych, inżynierii, technologii informatycznej , sztuki, matematyki/

-  współpraca z międzynarodowymi partnerami z Islandii, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Holandii i Cypru, pomoże osiągnąć cele projektu, gdyż uczestnicy  będą dzielić się swoimi doświadczeniami i kompetencjami oraz będą organizować wspólne działania i akcje ekologiczne o charakterze międzynarodowym.

Ten projekt ma na celu promowanie nauczania interdyscyplinarnego w szkołach i łączenie przedmiotów i umiejętności, takich jak: przedmioty przyrodnicze, sztuka, matematyka, fizyka, chemia, inżynieria, informatyka, aby osiągnąć jeden cel. W ten sposób nauczyciele motywują zainteresowanie uczniów STEAM, ponieważ mogą wykorzystać swoją wiedzę z tych dziedzin, tworząc zupełnie nowy ekologiczny produkt.  Ten projekt

zapewni nauczycielom niezbędne zasoby, aby zmotywować uczniów do przekształcania pomysłów w działania.

               Zidentyfikowane potrzeby, które określono w celu realizacji projektu  to:

- Brak wiedzy o prawdziwych możliwościach upcyklingu, które wiele osób myli z recyklingiem.

Różnice pomiędzy recyklingiem i upcyklingiem:

W zrozumieniu procesu recyklingu i upcyklingu trzeba wziąć pod uwagę to, jak człowiek postrzega atrakcyjność produktów. Recykling zakłada, że można przedłużyć życie materiałów poprzez ich ponowne wykorzystanie jako surowce wtórne. Natomiast główne założenie upcyklingu stanowi, że dając nowe życie przedmiotom, czynimy je jeszcze bardziej atrakcyjnymi niż podczas ich pierwotnego użycia – na przykład zwiększając ich funkcjonalność czy nadając wartość estetyczną.

- Brak współpracy między szkołami, firmami publicznymi i prywatnymi. Ten projekt obejmuje współpracę szkół, organizacji  z różnych sektorów, władz lokalnych, ogółu społeczeństwa i krajów UE co przyczyni się do tworzenia partnerstwa  międzynarodowego.

- Brak świadomości jednostki za odpowiedzialność i przeciwdziałanie zmianom klimatu. Poprzez edukację i szkolenia projekt ten umożliwia zmianę myślenia ludności, preferencji, nawyków konsumpcyjnych i stylu życia, a także rozwijanie kompetencji zrównoważonego rozwoju nauczycieli i dzieci w wieku szkolnym.

- Brak świadomości w społeczeństwie na temat potrzeby zmniejszenia ilości odpadów w ogóle, aby pomóc w przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym oraz pilności, jakiej wymagają te środki. Odpady są uważane za jeden z największych problemów środowiskowych w naszym społeczeństwie.  Jest to problem globalny, dotykający głównie kraje bardziej rozwinięte, gdzie konsumpcja  jest wyższa. W tym projekcie chcemy uświadomić dzieciom i młodzieży, jak ważne jest ponowne wykorzystanie rzeczy, których już nie używają, aby mogli tworzyć rzeczy, które lubią, wykorzystując swoją kreatywność. W ten sposób, uczniowie stają się agentami ekologii.