Curriculum for Excellence through Outdoor Learning.
Uczestnicy kursu: Sylwia Nowosad, Justyna Rękas, Piotr Bielesza
Kurs został zorganizowany przez GENISTA RESEARCH FOUNDATION w okresie 16.10.2022-22.10.2022 r.
Cel: Uświadomienie potrzeby ochrony środowiska. Zwrócenie uwagi na problemy ochrony, zanieczyszczenia środowiska, recykling. Podczas kursu zapoznaliśmy się z koncepcjami zrównoważonego rozwoju i poznaliśmy działania ukierunkowane na ochronę środowiska oraz wykorzystanie surowców wtórnych. Poprzez udział w kursie zwiększyliśmy wiedzę nt. wykorzystania odnawialnych źródeł energii w szkole, w gospodarstwach domowych i gospodarce kraju.
Poznaliśmy innowacyjne metody i techniki nauczania o zrównoważonym rozwoju, co pozytywnie wpłynie na aktywność uczniów w sferze związanej z ochroną środowiska.
Dzięki mobilności poznaliśmy praktyczne i dostępne, proste porady dotyczące nauczania na świeżym powietrzu, udoskonaliliśmy znajomość języka angielskiego, poszerzyliśmy horyzonty, nawiązaliśmy znajomości międzynarodowe, poznaliśmy kulturę innego kraju.
Efekty i działania podjęte po kursie
Poprzez udział w szkoleniu na Malcie wprowadziliśmy podstawowe elementy ochrony środowiska, przez które kształtowaliśmy postawę ekologiczną. Postawa ta charakteryzowała się ciekawością świata i współzależnością występującą w tym świecie, poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi oraz uczeniem się odpowiedzialności za przyrodę i środowisko.
Kształtowanie właściwej postawy wobec środowiska rozpoczynaliśmy od pracy z najmłodszymi uczniami (5-6 lat), a skończyliśmy na pracy z uczniami 15-letnimi. Jednym ze skutecznych czynników aktywizujących dzieci był kontakt z przyrodą, która jest bogatym źródłem przeżyć, wrażeń, doznań. Bezpośrednie zetknięcie dziecka z przyrodą wywołuje u niego chęć aktywnego działania w niej, a także budzi uczucia opiekuńczości i przyjaźni wobec świata roślin i zwierząt.
Pracując w parciu o program ekologiczny „Kreatywny nauczyciel – kreatywny uczeń” wprowadziliśmy uczniów w świat najbliższego nam środowiska przyrodniczego. Program zainspirował nauczycieli do stosowania nowatorskich form i metod pracy, a także zintegrował poszczególne obszary edukacyjne.
Tematy i sposoby realizacji programu sprawiły, że zajęcia były ciekawsze i angażujące w projekty współpracy lub kreatywne działania online. Zadania zawarte w programie pobudziły wszystkich do samodzielnego działania, poszukiwania i myślenia. W realizację zdań z projektu byli zaangażowani wszyscy nauczyciele uczący w szkole.
Działania:
1.Założenie w Sali biblioteczki ekologicznej – książki, czasopisma, wydruki internetowe.
2.„Patrol ekologiczny”– spacer w okolicach szkoły w celu poszukiwania pojemników recyklingowych.
3.„Tu działamy, gdzie mieszkamy”– wyrabianie trwałego nawyku Wyrzucania odpadów do odpowiednich pojemników.
4.Akcja „Sprzątanie Świata”– porządkowanie ogrodu szkolnego i najbliższej okolicy.
5.„Nasi skrzydlaci przyjaciele”– obserwacja ptaków w ogrodzie szkolnym (rozróżnianie, nazywanie, naśladowanie, przeliczanie).
6.Akcja „Makulaturę zbieramy– las oszczędzamy”– wyeksponowanie w sali kosza przeznaczonego na makulaturę.
7.„Dzień zabawek z ekologiczną torbą”- dzieci przynosiły zabawki do przedszkola w ekologicznej torby ; zachęcanie do korzystania z toreb wielokrotnego użytku.
8. Udział w konkursach plastycznych związanych z ochroną środowiska naturalnego :
a) „W ekologicznej krainie przyszłości” - Starostwo Powiatowe w Krasnymstawie
b) „Ekologiczna kraina przyszłości” LKO
c) quizy online o tematyce ekologiczne
9.Spacery i wycieczki w najbliższej okolicy szkoły sprzyjające poznawaniu różnorodnych środowisk przyrodniczych.
10.Założenie zielników.
11.„My to już wiemy, ekologiczne torby wykorzystujemy” – quizy online utrwalające wiadomości na temat opakowań; korzystanie z toreb ekologicznych w kącikach zainteresowań, np. sklep.
12.„Oszczędzamy ciepło”– zakręcanie grzejników w trakcie wietrzenia pomieszczeń.
13.Spotkanie z leśnikiem– pogadanka na temat zagrożeń wynikających z istnienia dzikich
wysypisk odpadów i elektro-śmieci –uświadomienie ich szkodliwości dla środowiska przyrodniczego oraz przygotowanie zwierząt do zimy.
14.„Zabawy badawcze z wiatrem”– różne źródła wiatru(oddech, suszarka do włosów, wachlarzyk, wentylator); wykorzystanie wiatru w życiu człowieka.
15.Praca plastyczno– techniczna „Wiatraczki” –wprowadzanie w ruch poprzez dmuchanie oraz podczas wyjścia do ogrodu–
Sprawdzanie siły i kierunku wiatru.
16. Spacery w najbliższej okolicy– obserwacja zmian zachodzących w zimowym krajobrazie.
17. Energia w naszej szkole”– wycieczka po pomieszczeniach szkolnych w poszukiwaniu urządzeń działających na prąd; wdrażanie do poszanowania energii elektrycznej.
18. Przeprowadzenie lekcji na temat : „Energię oszczędzamy, zbędne światło wyłączamy”– wyrabianie nawyku wyłączania zbędnego oświetlenia i stosowania żarówek energooszczędnych.
19. Warsztaty bożonarodzeniowe z udziałem dzieci pt.„Ekologiczna choinka”– wykonanie naturalnych ozdób choinkowych.
20. Przeprowadzenie zajęć tematycznych „Kto lubi wodę?”–poznawanie znaczenia wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt. Wyjaśnianie pojęcia„ kwaśny deszcz i jego negatywnego wpływu na środowisko. Poznajemy różne stany skupienia wody(śnieg, lód)–zwrócenie uwagi na zanieczyszczenia.
21.Przeprowadzenie zabawy badawczej z wodą (rozpuszczanie różnych substancji w wodzie, barwienie wody, parowanie i skraplanie,„ Co pływa co tonie”, krystalizacja soli i cukru).
22. „Ekologiczny Pierwszy Dzień Wiosny”– wspólne świętowanie -zorganizowanie z okazji
Pierwszego Dnia Wiosny warsztatów ze zdrową żywnością (przygotowywanie zdrowych kanapek, sałatek owocowych) oraz konkursu z nagrodami „Ekomoda”– prezentowanie ciekawych strojów ekologicznych przez uczniów.
23. „W poszukiwaniu wiosny”– spacery w najbliższej okolicy. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.
24.„Laboratorium pod chmurką”– spacery i wycieczki w okolicach szkoły. Prowadzenie obserwacji przyrodniczych z wykorzystaniem lup.
25. „Coś ciekawego z materiału odpadowego”– wykonywanie prac plastyczno -technicznych.(malowanie talerzy jako ozdoby na ścianę, króliczki wielkanocne ze zużytych skarpetek, skarpetkowe pacynki, plastikowe butelki przerobione na kubeczek do korków, wytłaczankowe koguciki, wiosenne kwiaty, skrzynki po jabłkach pomalowano i przerobiono na półki i kosze na zabawki, tekturowe rolki przerobiono na doniczki na rośliny,
26. Zabawy na śniegu i lodzie – przestrzeganie bezpieczeństwa zabaw.
27.Zielony ogródek w sali”– zakładamy hodowlę roślin. Wdrażanie do opieki nad hodowanymi roślinami. – hodowla cebuli, pomidorów, porów, papryki, fasoli, rzeżuchy i „Co potrzebuje roślina do życia”– eksperymenty i doświadczenia z wodą i światłem.
28. „Śmieci segregujesz, czystą Ziemię zyskujesz”– wykonywanie kolorowych pojemników; kształtowanie nawyku, segregowania odpadów.
29. Projekcja filmu nt. zalet wykorzystywania elektrowni wiatrowych i paneli fotowoltaicznych w Polce
https://www.youtube.com/watch?v=tWN7fyOSFOs
https://www.youtube.com/watch?v=FVLPSUow86o
Linki do edukacji na świeżym powietrzu:
- https://greatergood.berkeley.edu/article/item/how_to_protect_kids_from_nature_deficit_disorder
- https://www.childrenandnature.org/resources/what-is-nature-deficit-disorder/
- http://richardlouv.com/blog/what-is-nature-deficit-disorder
- https://www.outposts.co.uk/10-benefits-of-outdoor-learning/
- Outdoor Education Life Long Learning and Skills Development in Woodlands and Green Spaces The Potential Links to Health and Well-Being
- www. littlebluestemla.com
METHODS AND TOOLS
- https://childhood101.com/gross-motor-movement-kids/
- https://www.freekidscrafts.com/summer-scavenger-hunt/
- https://allnaturaladventures.com/finding-gratitude-in-nature-scavenger-hunt/
- https://childhood101.com/nature-scavenger-hunt/
- https://www.messylittlemonster.com/2020/06/nature-suncatcher-craft.html
- https://childhood101.com/gross-motor-movement-kids/
- https://www.freekidscrafts.com/summer-scavenger-hunt/
- https://allnaturaladventures.com/finding-gratitude-in-nature-scavenger-hunt/
- https://childhood101.com/nature-scavenger-hunt/
- https://www.messylittlemonster.com/2020/06/nature-suncatcher-craft.html
NATURE DEFICIT DISORDER
- https://www.newsburning.com/nature-deficit-disorder/
- https://thedoctorweighsin.com/nature-deficit-disorder/
- https://www.drjohnlapuma.com/quizzes/nature-deficit-disorder-quiz/
Efekty
- dostrzeganie walorów przyrodniczych najbliższego regionu
- dbanie o estetykę najbliższego otoczenia
- aktywne uczestniczenie w akcjach na rzecz środowiska
- organizowanie zbiórki surowców wtórnych
- rozumienie znaczenia ochrony środowiska naturalnego
- uczestniczenie w konkursach, imprezach proekologicznych
- znajomość źródeł zanieczyszczenia powietrza i gleby
- podejmowanie działań proekologicznych (segregacja śmieci, udział w akcjach ekologicznych, korzystanie z ekologicznych opakowań)
- ograniczenie zużycia papieru
- udoskonalenie umiejętności porozumowania się w języku angielskim
- poznanie pracy i organizacji placówek oświatowych w krajach europejskich
- nawiązanie znajomości międzykulturowych
- poszerzenie horyzontów
- poznanie ciekawych stron do wykorzystania pracy z dziećmi
Opracowały: Sylwia Nowosad, Justyna Rękas