Kalendarium

Niedziela, 2024-05-05

Imieniny: Irydy, Tamary

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 478029
  • Do końca roku: 240 dni
  • Do wakacji: 47 dni

Kartka z kalendarza

Sprawozdanie z mobilności „ Edukacja na świeżym powietrzu”

Curriculum for Excellence through Outdoor Learning.

Uczestnicy kursu: Sylwia Nowosad, Justyna Rękas, Piotr Bielesza

 Kurs został zorganizowany przez  GENISTA RESEARCH FOUNDATION w okresie 16.10.2022-22.10.2022 r.

Cel: Uświadomienie potrzeby ochrony środowiska. Zwrócenie uwagi na problemy ochrony, zanieczyszczenia środowiska, recykling. Podczas kursu zapoznaliśmy się z koncepcjami zrównoważonego rozwoju i poznaliśmy działania ukierunkowane na ochronę środowiska oraz wykorzystanie surowców wtórnych. Poprzez udział w kursie zwiększyliśmy wiedzę nt. wykorzystania odnawialnych źródeł energii w szkole, w gospodarstwach domowych i gospodarce kraju.

Poznaliśmy innowacyjne metody i techniki nauczania o zrównoważonym rozwoju, co  pozytywnie wpłynie na  aktywność uczniów  w sferze związanej z ochroną środowiska.
Dzięki mobilności poznaliśmy praktyczne i dostępne, proste porady dotyczące nauczania na świeżym powietrzu, udoskonaliliśmy znajomość języka angielskiego, poszerzyliśmy horyzonty, nawiązaliśmy znajomości międzynarodowe, poznaliśmy kulturę innego kraju.

Efekty i działania podjęte po kursie

Poprzez udział w szkoleniu na Malcie wprowadziliśmy podstawowe elementy ochrony środowiska, przez które kształtowaliśmy postawę ekologiczną. Postawa ta charakteryzowała się ciekawością świata i współzależnością występującą w tym świecie, poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi oraz uczeniem się odpowiedzialności za przyrodę i środowisko.

 Kształtowanie właściwej postawy wobec środowiska rozpoczynaliśmy od pracy z najmłodszymi uczniami (5-6 lat), a skończyliśmy na pracy z uczniami 15-letnimi. Jednym ze skutecznych czynników aktywizujących dzieci był kontakt z przyrodą, która jest bogatym źródłem przeżyć, wrażeń, doznań. Bezpośrednie zetknięcie dziecka z przyrodą wywołuje u niego chęć aktywnego działania w niej, a także budzi uczucia opiekuńczości i przyjaźni wobec świata roślin i zwierząt.

Pracując w parciu o program ekologiczny „Kreatywny nauczyciel – kreatywny uczeń” wprowadziliśmy uczniów w świat najbliższego nam środowiska przyrodniczego. Program zainspirował nauczycieli do stosowania nowatorskich form i metod pracy, a także zintegrował poszczególne obszary edukacyjne.

Tematy i sposoby realizacji programu sprawiły, że zajęcia były ciekawsze i angażujące w projekty współpracy lub kreatywne działania online. Zadania zawarte w programie pobudziły wszystkich do samodzielnego działania, poszukiwania i myślenia. W realizację zdań z projektu byli zaangażowani wszyscy nauczyciele uczący w szkole.

 Działania:

1.Założenie w Sali biblioteczki ekologicznej – książki, czasopisma, wydruki internetowe.

2.„Patrol ekologiczny”– spacer w okolicach szkoły w celu poszukiwania pojemników recyklingowych.

3.„Tu działamy, gdzie mieszkamy”– wyrabianie trwałego nawyku Wyrzucania odpadów do odpowiednich pojemników.

4.Akcja „Sprzątanie Świata”– porządkowanie ogrodu szkolnego i najbliższej okolicy.

5.„Nasi skrzydlaci przyjaciele”– obserwacja ptaków w ogrodzie szkolnym (rozróżnianie, nazywanie, naśladowanie, przeliczanie).

6.Akcja „Makulaturę zbieramy– las oszczędzamy”– wyeksponowanie w sali kosza przeznaczonego na makulaturę.

7.„Dzień zabawek z ekologiczną torbą”- dzieci przynosiły zabawki do przedszkola w ekologicznej torby ; zachęcanie do korzystania z toreb wielokrotnego użytku.

8. Udział w konkursach plastycznych związanych z ochroną środowiska naturalnego :

a) „W ekologicznej krainie przyszłości”  - Starostwo Powiatowe w Krasnymstawie

b)  „Ekologiczna kraina przyszłości” LKO

c) quizy online o tematyce ekologiczne

9.Spacery i wycieczki w najbliższej okolicy szkoły sprzyjające poznawaniu różnorodnych środowisk przyrodniczych.         

10.Założenie zielników.

11.„My to już wiemy, ekologiczne torby wykorzystujemy” – quizy online utrwalające wiadomości na temat opakowań; korzystanie z toreb ekologicznych w kącikach zainteresowań, np. sklep.

12.„Oszczędzamy ciepło”– zakręcanie grzejników w trakcie wietrzenia pomieszczeń.

13.Spotkanie z leśnikiem– pogadanka na temat zagrożeń wynikających z istnienia dzikich

wysypisk odpadów i elektro-śmieci –uświadomienie ich szkodliwości dla środowiska przyrodniczego oraz przygotowanie zwierząt do zimy.

14.„Zabawy badawcze z wiatrem”– różne źródła wiatru(oddech, suszarka do włosów, wachlarzyk, wentylator); wykorzystanie wiatru w życiu człowieka.

15.Praca plastyczno– techniczna „Wiatraczki” –wprowadzanie w ruch poprzez dmuchanie oraz podczas wyjścia do ogrodu–

Sprawdzanie siły i kierunku wiatru. 

16. Spacery w najbliższej okolicy– obserwacja zmian zachodzących w zimowym krajobrazie.

17. Energia w naszej szkole”– wycieczka po pomieszczeniach szkolnych w poszukiwaniu urządzeń działających na prąd; wdrażanie do poszanowania energii elektrycznej.

18. Przeprowadzenie lekcji na temat : „Energię oszczędzamy, zbędne światło wyłączamy”– wyrabianie nawyku wyłączania zbędnego oświetlenia i stosowania żarówek energooszczędnych.

19. Warsztaty bożonarodzeniowe z udziałem dzieci pt.„Ekologiczna choinka”– wykonanie naturalnych ozdób choinkowych.

20.  Przeprowadzenie zajęć tematycznych „Kto lubi wodę?”–poznawanie znaczenia wody w życiu człowieka, roślin i  zwierząt. Wyjaśnianie pojęcia„ kwaśny deszcz i jego negatywnego wpływu na środowisko. Poznajemy różne stany skupienia wody(śnieg, lód)–zwrócenie uwagi na zanieczyszczenia.

21.Przeprowadzenie  zabawy badawczej z wodą (rozpuszczanie różnych substancji w wodzie, barwienie wody, parowanie i skraplanie,„ Co pływa co tonie”, krystalizacja soli i cukru).

22. „Ekologiczny Pierwszy Dzień Wiosny”– wspólne świętowanie -zorganizowanie z okazji

Pierwszego Dnia Wiosny warsztatów ze zdrową żywnością (przygotowywanie zdrowych kanapek, sałatek owocowych) oraz konkursu z nagrodami „Ekomoda”– prezentowanie ciekawych strojów ekologicznych przez uczniów.

23. „W poszukiwaniu wiosny”– spacery w najbliższej okolicy. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.

24.„Laboratorium pod chmurką”– spacery i wycieczki w okolicach szkoły. Prowadzenie obserwacji przyrodniczych z wykorzystaniem lup.

25. „Coś ciekawego z materiału odpadowego”– wykonywanie prac plastyczno -technicznych.(malowanie talerzy jako ozdoby na ścianę, króliczki wielkanocne ze zużytych skarpetek, skarpetkowe pacynki, plastikowe butelki przerobione na kubeczek do korków, wytłaczankowe koguciki, wiosenne kwiaty,  skrzynki po jabłkach pomalowano i przerobiono na półki i kosze na zabawki, tekturowe rolki przerobiono na doniczki na rośliny,

26. Zabawy na śniegu i lodzie – przestrzeganie bezpieczeństwa zabaw.

27.Zielony ogródek w sali”– zakładamy hodowlę roślin. Wdrażanie do opieki nad hodowanymi roślinami. – hodowla cebuli, pomidorów, porów, papryki, fasoli, rzeżuchy i „Co potrzebuje roślina do życia”– eksperymenty i doświadczenia z wodą i światłem.

28. „Śmieci segregujesz, czystą Ziemię zyskujesz”– wykonywanie kolorowych pojemników; kształtowanie nawyku, segregowania odpadów.

29. Projekcja filmu nt. zalet wykorzystywania elektrowni wiatrowych i paneli fotowoltaicznych  w Polce

 https://www.youtube.com/watch?v=tWN7fyOSFOs

https://www.youtube.com/watch?v=FVLPSUow86o

 

Linki do edukacji na świeżym powietrzu:

 

METHODS AND TOOLS

 

NATURE DEFICIT DISORDER

Efekty

  • dostrzeganie walorów przyrodniczych najbliższego regionu
  •  dbanie o estetykę najbliższego otoczenia
  • aktywne uczestniczenie w akcjach na rzecz środowiska
  • organizowanie zbiórki surowców wtórnych
  • rozumienie znaczenia ochrony środowiska naturalnego
  •  uczestniczenie w konkursach, imprezach proekologicznych
  • znajomość źródeł zanieczyszczenia powietrza i gleby
  • podejmowanie działań proekologicznych (segregacja śmieci, udział w akcjach ekologicznych, korzystanie z ekologicznych opakowań)
  • ograniczenie zużycia papieru
  • udoskonalenie umiejętności porozumowania się w języku angielskim
  • poznanie pracy i organizacji placówek oświatowych w krajach europejskich
  • nawiązanie znajomości międzykulturowych
  • poszerzenie horyzontów
  • poznanie ciekawych stron do wykorzystania pracy z dziećmi

 

 

 

Opracowały: Sylwia Nowosad, Justyna Rękas